Followers

our relation

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, 4 May 2011

cara melupakan seseorang

1)          Jika anda baru ptus cinta ataupun yg skutu dgnya smmgnya anda akn bsedih.itu adlah normal.yg jdi xnormalnya bila anda wat2 xsdih kononnya nk tnjuk anda kuat yg anda bley lpakan ssowg itu dgn mdah.walaupun ada yg kuat tp xrmai yg kuat utk lupakan ssowg yg dcntai itu.kalu anda sdih utk lpakn ssowg yg dcntai itu kluarkn ia dgn spnuh hati.xpun menangislah sepuas hati anda lama kelamaan anda akn brsa lega skit slpas bbrapa hari.bila anda sdah biasa brsdih lama kelamaan anda akn mmbiarkan dia prgi n sudah boleh mlupakan dia.Tips: Susah nk menangis? Tengok la crite2 sedih ataupun dgr lgu2 cnte ke..hehe

2)          Kdang2 bla anda slalu dduk sowg2 anda akan selalu trbyg2kn ssowg yg anda suka itu.jdi makin susahlah utk lpakan ssowg itu.habis tu ap nk buat ek?.Snang je prgi cari kwn n jgn biarkan anda duduk ksowgan. Bla brsma kwn ni byk bnda yg anda bleh buat sprti borak2,ngupat,main ke, prgi jln2.prcyalh bla anda bsama dgn kwan2 anda akan slalu gmbra n lma kelamaan anda akn dpt mlpakan ssowg itu.tips: Carilah kwan yg bleh buat anda happy..macam saya ni ke..haha perasan..
      
3)          Sentiasa sibukkan diri anda dengan apa-apa aktiviti. Bila diri anda selalu sibuk maka fikiran anda pun akan menjadi sibuk juga. Anda buat la sesuatu aktiviti yang anda suka lakukan dan sentiasa sibukkan diri dengannya. Apabila fikiran anda sedang sibuk maka secara automatiknya anda tidak akan mempunyai masa untuk berfikir tentang ‘seseorang’ yang anda cuba lupakan dia!. Otak tengah buzy jadi anda tak ada masa nak fikir tentang seseorang itu. Tips: Sibukkan diri anda dengan aktiviti yang banyak mendapat pahala seperti sembahyang, baca al-Quran, berzikir dan banyak lagi.
     
4)          Anda kena elakkan atau jangan terus untuk berhubung dengan ‘seseorang’ yang anda mahu lupakan itu. Kalau anda masih dok terhegeh-hegeh hubungi dia lagi sampai bila-bila pun anda tidak akan dapat lupakan dia. Kalau boleh jangan ada faktor apa pun lagi yang boleh menyebabkan anda berhubung dengan dia seperti ym, facebook dan lain lagi. Bukan nak suruh putuskan hubungan silaturrahim tapi sekadar supaya anda dapat lupakan seseorang itu apabila tidak berhubung dengannya lagi. Tips: Berhubunglah dengan orang lain supaya anda boleh alihkan perhatian anda. Tak pun berhubung je dengan saya kat facebook dan ym saya senang..hehe
      
5)          Terimalah realiti yang anda perlu lupakan ‘seseorang’ dengan hati yang terbuka dan nekad. Berhentilah dari segala macam perkara seperti berharap, berangan, bermimpi atau yang seumpamanya. Realitinya yang anda mesti lupakan dia walau apa sekalipun. Jangan ada lagi didalam fikiran anda contohnya suatu hari nanti ke.. semua akan berubah ke..dia masih mahu kot..atau apa-apa jela. Anda perlu kuat untuk menghadapi realiti ni. Tips: Ingatlah yang hidup ini adalah realiti dan bukan fantasi ya..

Sebagai kesimpulannya melupakan seseorang yang kita suka amatlah sukar kerana ianya memerlukan semangat yang kuat untuk melakukannya. Ada banyak lagi cara untuk kita boleh lupakan seseorang itu yang saya ceritakan disini hanyalah sebahagiannya sahaja. Kalau masih tak boleh nak lupakan juga seseorang itu anda ingatlah kepada Allah selalu dan juga ibubapa kita sendiri. 

Pesan saya..
“Ingatlah hidup mesti diteruskan dan bukan untuk diratapi”.

0 comments:

Post a Comment

HEARTBEAT